Wszystkie latarnie polskiej części Bałtyki zostały połączone Szlakiem Latarń Morskich. Jest to doskonała propozycja dla osób chcących w aktywny sposób zwiedzić atrakcje polskiego wybrzeża.
Szlak Latarń Morskich biegnie przez całe polskie wybrzeże Bałtyku, od Krynicy Morskiej aż po Świnoujście, oferując turystom zwiedzanie siedemnastu latarni morskich. Przebycie szlaku jest dobrym pomysłem zarówno dla turystów zmotoryzowanych, jak i zapalonych rowerzystów.
Orientacyjna długość biegnącego przez dwa województwa (zachodniopomorskie i pomorskie) szlaku wynosi 669 kilometrów. Ze wzglądu na fakt, że znajdujące się na trasie szlaku latarnie znajdują się zazwyczaj w okolicach najpiękniejszych morskich kurortów, jego przebycie stanowi wspaniałą okazję do zwiedzenia wszystkich zakątków polskiego wybrzeża.
Siedemnaście latarni jest bowiem zlokalizowanych w takich miejscowościach, jak Krynica Morska, Gdańsk, Darłowo, Jastarnia, Ustka czy Kołobrzeg, a także w mniej obleganych – Osetnik/Stilo i Czołpino (tamtejsza latarnia zlokalizowana jest w Słowińskim Parku Narodowym, co stanowi dodatkową atrakcję).
Każda latarnia jest inna – budowane były przez Polaków i Niemców, z czerwonej, czasem żółtej cegły. Latarnie posiadają jedno lub dwa światła (w niektórych latarniach można z bliska przyjrzeć się sposobom wysyłania sygnałów świetlnych), są owalne lub prostokątne – każda z nich jest wyjątkowa, a zobaczenie wszystkich umożliwi właśnie wyprawa Szlakiem Latarń Morskich.
Rozewie
Szlak obejmuje obiekty w następujących lokalizacjach:
Krynica Morska
Latarnię na najwyższym wzniesieniu Krynicy Morskiej, wybudował rzemieślnik z Elbląga Edward Stach. Odbudowana po wojnie latarnia zainicjowała działanie w dniu 25 sierpnia 1951 roku. Wysoka na 26,5 m latarnia morska, w latach 1957-1997 pełniła także funkcję radiolatarni wysyłając w eter rozpoznawczy sygnał „KM” (wg alfabetu Morse’a).
Gdańsk – Port Północny
Latarnia działa od roku 1984 i jest najmłodszą na polskim wybrzeżu. Ze względu na usytuowany w jej wnętrzu kapitanat portu nie jest możliwe zwiedzanie tej latarni.
Gdańsk – Nowy Port
W Porcie Gdańskim w 1894 roku zbudowano latarnię w kształcie ośmiokątnej wieży, wysoką na 27 m, z ciemnoczerwonej licowanej cegły. Na jej maszcie była tzw. kula czasu wzorowana na kuli londyńskiej. W lecie 1984 roku, latarnię z Portu Gdańskiego zastąpiła ta z Portu Północnego. Nowoczesna niebieska, czworokątna z przeszkloną galerią, skąd widać panoramę Zatoki Gdańskiej. Wewnątrz latarni w Nowym Porcie, jedynej prywatnej latarni w Polsce, jest niewielkie, ale bardzo ciekawe muzeum. Ta wysoka na 31,3 m latarnia jest repliką latarni z Cleveland (Ohio, USA) zbudowaną przez gdańszczan w 1893 roku. We wrześniu 1939 roku w gdańskiej latarni były stanowiska ostrzału polskich placówek na Westerplatte.
Sopot
W Sopocie jest tyle atrakcji, że nie każdy zauważa tam latarnię morską, Zwłaszcza, że jest ona przebudowanym kominem Instytutu Balneologicznego z lat 1903-1904. Automatyczne światło nawigacyjne ma zasięg 17 Mm. Wieża ma wysokość 30 metrów.
Hel
Na niebezpiecznym kiedyś Helu latarnie morskie funkcjonowały od średniowiecza. Dziś, helska latarnia rocznik (1942) ma wysokość 41,7 m i zasięg światła 18 Mm.
Góra Szwedów
Latarnia wybudowana w roku 1936, swoją działalność zakończyła w latach 80 XX w. Obiekt nie jest przystosowany do zwiedzania.
Jastarnia
W Jastarni znajduje się jedna z mniejszych latarni morskich polskiego wybrzeża. Pierwotnie służyła jako sygnalizator dźwiękowy dla latarni Stilo, a na jastarniańskiej wydmie stanęła w 1950 roku. Ma wysokość 13,3 m i zasięg światła 15 Mm.
Przylądek Rozewie
Najpopularniejsza z polskich latarni morskich od 1822 roku stoi w Rozewiu. Latania ma wysokość 32,7 m. W latarni mieści się bardzo ciekawa ekspozycja pokazująca modele wszystkich polskich latarni morskich.
Osetnik / Stilo
Stilo, jedna z najmniej dostępnych i jednocześnie najpiękniejszych latarni morskich w Polsce, funkcjonuje od 1906 roku. Latarnia na zalesionej wydmie na wschód od Łeby, w pobliżu Lubiatowa, ma wysokość 33,4 metra i zasięg światła 23,5 Mm. Wewnątrz znajduje się wystawa fotografii.
Czołpino
W Czołpinie latarnia z 1875 roku zdobi wysoką wydmę na terenie Słowińskiego Parku Narodowego, pomiędzy Rowami a Łebą. Latarnia ma wysokość 25,2 m, ale jej położenie na wydmie sprawia, że światło znajduje się na wysokości 75 m, a zasięg światła wynosi 12 Mm.
Ustka
Niewielka jest też latarnia w pobliżu wejścia do portu w Ustce. Wybudowana w roku 1892 latarnia ma wysokość 22,3 metra i zasięg światła 18 Mm.
Krynica Morska
Jarosławiec
Zbudowana w roku 1935. Stanowi element kompleksu obejmującego m.in. domek latarników, oraz pomieszczenia gospodarcze.
Darłowo
Latarnia położona praktycznie w linii brzegowej, przez co często narażana jest na szkodliwe działanie morskich fal. Oddana do użytku w roku 1885.
Gąski
Niewielka – bo zaledwie 50 metrowa – latarnia zbudowania w latach 1876 – 78, malowniczo położona wśród pól.
Kołobrzeg
Latarnia wzniesiona w 1945 roku w miejscu starej latarni, zniszczonej podczas II Wojny Światowej. W jej wnętrzu znajduje się muzeum.
Niechorze
Zbudowana w roku 1866 latarnia ze względu na położenia na 20 metrowym klifie uważana jest za najpiękniejszą latarnię w Polsce.
Kikut
Bezobsługowa latarnia zbudowana w roku 1962. Nie jest dostępna dla zwiedzających.
Świnoujście
Najwyższa i jedna z najstarszych latarni. Zbudowana w latach 1854-57. W przylegającym do Latarni budynku znajduje się muzeum latarnictwa i ratownictwa morskiego
Szlak Latarń Morskich to atrakcje: widokowe, dziedzictwa technicznego i marynistycznego, niezależnie od tego czy zdecydujemy się na zwiedzanie całego szlaku, czy też wybierzemy jego fragment.
Zwiedzenie wszystkich obiektów położonych na Szlaku wymaga czasu. Alternatywą może być odwiedzenie Niechorza, gdzie można zobaczyć wszystkie latarnie polskiego wybrzeża w ciągu jednego dnia. W parku miniatur latarni morskich, blizy z Krynicy Morskiej i ze Świnoujścia, Gdańska i Helu, z Rozewia i z Jarosławca, błyszczą światłem nawigacyjnym, zwołującym tych co na morzu i na wczasach.